‘Gewoon naar de dokter’ is niet zo gewoon – De telefonisch triagist
26-11-2024 -Het werk van een telefonisch triagist is bijzonder uitdagend: zonder de patiënt daadwerkelijk te zien, inschatten hoe hoog de spoed is en welke zorg daar dan bij past. Een beroep dat voor velen onzichtbaar is, totdat je er als patiënt in een spoedsituatie mee te maken krijgt. Het kan dan zomaar zijn dat je Elina aan de lijn krijgt. Met haar jarenlange kennis en ervaring weet zij als telefonisch triagist het hoofd koel te houden en kan ze adequaat handelen.
“Ieder telefoontje moet ik opnieuw scherp zijn. Goed luisteren en doorvragen zijn enorm belangrijk, want het gaat om mensenlevens. Ik doe mijn best om telkens goed te begrijpen wat de patiënt nodig heeft.” Elina geeft ons een inkijkje in haar bijzondere werk.
Gewoon naar de dokter
Regelmatig merkt Elina dat mensen met Dokterswacht bellen om een afspraak te maken bij de huisartsenspoedpost. “Mensen hebben soms al in hun hoofd dat ze naar de dokter moeten. Maar ‘gewoon naar de dokter’ is niet zo gewoon”. Elina legt uit dat je buiten kantoortijden alleen in geval van spoed naar de dokter hoeft. Anders kun je gerust wachten totdat je eigen huisarts er weer is.
Elina geeft een voorbeeld: “In de avond belde er een meneer die dacht dat er meteen antibiotica moest komen voor zijn rode been. Maar ik legde uit dat roodheid niet altijd met spoed een behandeling nodig heeft. Hij kon het been beter eerst even omhoog leggen; hij was de hele dag actief geweest.” Het gesprek werd grimmig toen Elina om die reden geen afspraak voor hem maakte op de huisartsenspoedpost. “Gelukkig wist ik hem na een poos toch gerust te stellen, maar dat kost veel tijd. En in die tijd kan ik niet anderen helpen die wél meteen zorg nodig hebben”.
Boosheid
Dokterswacht doet er alles aan om de wachttijden aan de lijn zo kort mogelijk te houden, maar soms is het toch druk. Elina: “We begrijpen dat het voor patiënten vervelend is als ze lang moeten wachten. Sommige mensen worden dan heel boos en dat maakt ons werk best zwaar. Ik hoop dat mensen inzien dat wij écht ons best doen en er zijn om hen te helpen”.
Momenten die je bij blijven
“Sommige ervaringen blijven voor altijd in je geheugen gegrift.” Elina vertelt over een gesprek dat begon met vage klachten die ze niet meteen kon plaatsen. “Een mevrouw had enorm hevige hoofdpijn en werd tijdens het gesprek helemaal zweterig. De alarmbellen gingen plots bij mij rinkelen. Ik heb direct een ambulance laten sturen” Het bleek om een hersenbloeding te gaan en dankzij Elina haar snelle handelen werd de mevrouw op tijd geholpen. “Na zo’n spoedsituatie, waarin ik de rust heb weten te creëren en een ambulance heb geregeld, dan denk ik: dit heb ik goed gedaan. Voor zulke momenten doe ik mijn werk.”
De moeite waard
Dat soort momenten zorgen ervoor dat Elina haar werk, ondanks de uitdagingen, met zoveel plezier blijft doen. “Het contact met mensen, de diversiteit aan gesprekken en vooral de dankbaarheid die ik van mensen krijg, dat maakt dit werk zo bijzonder.” Ze benadrukt dat het gevoel dat je daadwerkelijk een verschil maakt, haar grootste drijfveer is.
Het werk van een triagist is veel meer dan alleen telefoontjes beantwoorden. Het is een vak dat draait om zorg, luisteren, inschatten en soms levensreddend handelen. Zoals Elina het zegt: “Elke dag leer ik iets nieuws en dat is wat me elke keer weer motiveert.”